The-Backpack-of-life (ervaringsrugzak)

strategisch partner in organisatieontwikkeling

‘De wereld is niet zo als hij is, maar zoals wij hem zien.’

Laten we deze uitspraak illustreren doormiddel van een verhaal dat vaak gebruikt wordt tijdens onze lezingen en trainingen.

‘Er was eens een monnik die ’s morgens vroeg met zijn discipelen een wandeling ging maken. Het zonnetje scheen en de dauwdruppels hingen aan de bomen en lagen op de bladeren.
Op een bepaald moment vroeg de monnik aan zijn discipelen om om een blad aan een boom te gaan staan. Op het blad zat een mooie grote dauwdruppel. Hij vroeg aan zijn discipelen om in de druppel te kijken en één voor één te vertellen welke kleur de dauwdruppel had. De eerste discipel gaf aan dat hij de kleur rood zag, terwijl de discipel naast hem aangaf dat hij het bij het verkeerde eind had. De dauwdruppel was toch duidelijk blauw van kleur. De discipel daarnaast zag weer een andere kleur. Zo zag elke discipel een andere kleur. Voordat ze in een heftige discussie zouden aanbelanden, vroeg de monnik of de discipelen een plaatsje op wilden schuiven en vroeg toen wat ze zagen. En ze zagen een andere kleur dan ze eerst zelf zagen.’

De kern is: Al kijk je allemaal naar hetzelfde, een ieder heeft een andere waarheid. Door je te verplaatsen in de ander. Kun je zo ook de andere kant bekijken. Het is dus niet vreemd dat soms mensen in dezelfde situatie een ander verhaal hebben en een andere waarheid. Waardoor communicatie soms lastig verloopt.

Hoe dit komt? Wij noemen het de invloed van de The-Backpack-of-life (ervaringsrugzak). Elke rugzak is anders gevuld. Ieder mens is anders, ieder mens is uniek. Elke rugzak die gevuld is met de ervaringen uit het leven zijn anders, waardoor we anders naar zaken kunnen kijken. Chainging® gaat hier mede over.